Het gemeentebestuur plant in samenwerking met HidroRio en Aquafin een aantal rioleringswerken in het centrum van Wiekevorst. Een ideale gelegenheid om het centrum ook bovengronds van een grondige opfrissingsbeurt te voorzien.Er werd dan ook een ontwerper aangesteld die Wiekevorst-Dorp in een nieuw kleedje zal steken.Net zoals de andere woonkernen binnen onze gemeente heeft Wiekevorst te kampen met zeer veel doorgaand verkeer waaronder een groot deel vrachtwagens. Om de verkeersleefbaarheid en veiligheid van de centrumbewoners en –bezoekers te verbeteren zullen aan de herinrichting een aantal verkeersmaatregelen gekoppeld worden. Vooraleer over te gaan tot de definitieve herinrichting wil het bestuur een tijdelijke proefopstelling doorvoeren die indien nodig nog kan worden bijgestuurd. In samenspraak met de Ambtelijke Werkgroep Verkeer werd beslist om een aantal maatregelen door te voeren die het centrum ongetwijfeld een meerwaarde zullen bieden. Zo gaat Wiekevorst-Dorp worden ingericht met de bedoeling er een gezellige en (herop)levende kern van te maken. Er zal getracht worden van het dorp vooral een verblijfsgebied, een aangenaam recreatief oord en een rustige winkelomgeving te maken. Geheel volgens de hedendaagse inzichten met betrekking tot de zorg voor ouderen en mindermobielen wordt gestreefd naar een harmonisch samengaan van dorpsleven en het leven in het WZC Sint-Jozef. Heel wat belang zal dus gehecht worden aan toegankelijkheid en rolstoelvriendelijkheid van de kern van Wiekevorst. Vanaf begin mei zal een zone 30 ingesteld worden in Wiekevorst-Dorp op het gedeelte tussen de L. Van Bauwelstraat en de Herenthoutseweg. Voor deze zone wordt ook een tonnagebeperking ingesteld voor voertuigen tot 3,5 ton, met uitzondering van laden en lossen. Om dit aangepaste verkeersregime effectief af te dwingen zullen verkeerspoorten ingericht worden aan de twee invalspunten van de zone. Op het traject zelf worden ook nog een aantal wegversmallingen aangebracht. Het halfmaandelijks beurtelings parkeren wordt afgeschaft. Een aantal parkeerplaatsen zal op het wegdek gemarkeerd worden.De bussen van De Lijn mogen wel door Wiekevorst-Dorp rijden en de halte blijft behouden. Voor reizigers van De Lijn verandert er dus niets.Met deze - voorlopig tijdelijke - maatregelen wil het gemeentebestuur zoveel mogelijk ruimte schenken aan de bewoners en bezoekers van het centrum. Zo is er zelfs ruimte voorzien - mits de veiligheidsvoorschriften in acht worden genomen - om terrassen of andere tijdelijke constructies op de rijbaan of het dorpsplein te plaatsen. Uiteraard enkel op voorwaarde dat autoverkeer, openbaar vervoer en plaatselijke leveranciers nog door kunnen. Zij zullen hierbij verplicht zijn hun snelheid te matigen en zich te houden aan de maximale snelheid van 30 km/u. Bij het inrijden van Wiekevorst zullen bijkomende verkeersborden de aandacht vestigen op de gewijzigde verkeerssituatie.Het doorgaande vrachtverkeer zal niet langer door Wiekevorst-Dorp kunnen rijden, daarom is hiervoor een alternatief uitgewerkt. Ook in de Kruisstraat zal een tonnagebeperking voor voertuigen tot 3,5 ton uitgetest worden omdat de kruispunten in deze straat niet zijn aangepast om veelvuldig vrachtverkeer door te laten. Het doorgaand vrachtverkeer kan wel via Pompoenstraat en Wiekevorstsesteenweg aansluiten op de vrachtroute via de Hulshoutsesteenweg. De nodige bewegwijzering zal hiervoor dan ook worden aangepast. De volledige herinrichting zal wellicht nog enkele jaren op zich laten wachten. Men wil de opstellingen nu al uittesten omdat ze interessante informatie zullen opleveren voor de verdere afwerking van het wegenontwerp. Indien nodig worden na een eerste evaluatie bepaalde zaken nog herbekeken en worden er nog aanpassingen doorgevoerd. De proefopstelling zorgt er ook voor dat de verkeersgebruikers al kunnen wennen aan een toekomstige verkeerssituatie. Meer infoAls je meer info over deze verkeersmaatregelen wenst, kan je steeds terecht bij de gemeentelijke mobiliteitsdienst.